Laatste verhaal - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu Laatste verhaal - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu

Laatste verhaal

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

14 Maart 2009 | Australië, Melbourne

Lieve allemaal,

Inmiddels ben ik een week terug in Nederland. Ik had beloofd om nog een laatste stukje te schrijven over mijn laatste weken. Maar dit zal dan dus mijn laatste stuk zijn over mijn Australië reis.

Ik was ongeveer gebleven bij vrijdag 13 februari. Lieke had mij voor mijn verjaardag cadeautje verteld dat ik op deze dag mij aan het begin van de avond moest melden bij het station. Daar gingen we eerst boodschappen doen voor een picknick en daarna nam ze me mee naar de botanische tuinen. Daar was namelijk de “moonlight cinema”: op een kant van een heuveltje zaten vele mensen te picknicken en onderaan kwam tegen zonsondergang een groot scherm omhoog. Daarna werd de film “the curious case of benjamin buttons” gedraaid. Mooie ervaring zo in de buitenlucht.

De volgende dag (zaterdag) ging ik met twee andere studenten van mijn lab naar het dorpje Lorne toe. Dit is een ruime 2 uur rijden en ligt aan de mooie Great Ocean Road (waar ik al wel eerder over heb geschreven). Hier was namelijk tijdens de volgende dagen een conferentie waar we met een groot deel van het lab heen gingen. Mijn baas had voor het hele lab een huis gehuurd. Dit was echt super mooi. Wel bovenaan een erg steile heuvel, haha. Maar ook in een mooie omgeving en de cockatoo’s vlogen om het huis heen. Die avond kwam alleen nog een vierde student, dus we hadden het huis alleen met de studenten! We gingen zaterdagavond dan ook (na wat spelletjes spelen) lekker uit. Het is een klein dorp, dus de enige club sluit dan ook al om 1 uur, maar wel leuk hoor. We liepen ’s nachts ook nog even langs het strand, gewoon omdat het kon, maar het is midden in de nacht wel erg koud hoor! De volgende middag begon de conferentie. ’s Avonds barbecueën we gezellig bij het huis en kijken we nog een filmpje. De volgende dag had ik eigenlijk een surfles willen doen, maar helaas zaten ze vol. :( Dus in plaats daarvan was er meer conferentie en in de middagpauze (van 12 tot 4) heb ik in de oceaan gezwommen. Na het eten ben ik met een oudere collega mee gereden terug naar Melbourne. De conferentie ging nog 2 dagen door, maar het was alweer mijn een na laatste week in het lab, dus ik moest helaas weer gewoon aan het werk.

Foto’s: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australie31Lorne?authkey=Gv1sRgCPXFkIyvzuyA0QE&feat=directlink

Dus van dinsdag tot vrijdag heb ik weer doorgewerkt. Vrijdag avond was ik dan ook eigenlijk wat moe van het werken, maar ik bedacht mijn plotseling dat dit de laatste mogelijk was om uit te gaan in Melbourne! Dus toen ben ik toch nog maar wezen stappen. Dit was wel een geslaagde laatste stapavond.
Zaterdag heb ik samen met Lieke door Melbourne heen gestruind. Onder andere souvenirtjes gekocht. En ’s avonds hebben we nog met een groepje van 4 in Chinatown gegeten.

Het vorige weekend lukte het me dus niet om te gaan surfen, dus ik dacht toen dat het niet meer zou lukken in Australië, maar deze zondag is het toch gelukt! Met Lieke, Eva, Matthijs en Paul hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Torquay gereden (1,5 uur rijden). Daar hadden we een surfles van 2 uur geboekt. Ik moet zeggen, surfen is best wel moeilijk! Het is me denk ik gelukt om 1 seconde op te staan, haha. Het is ook best zwaar voor je armen (peddelen, opdrukken), maar ook lekker relax (je ligt rustig te liggen op je board totdat er een keer een goede golf aan komt).
Na onze lunch hadden we nog een halve dag over en een auto tot onze beschikking. Aangezien we toch al aan het begin van de Great Ocean Road waren besloten we maar om deze een stuk op te rijden. Dus hebben we nog een mooi ritje gehad en we zijn naar het zelfde weggetje gegaan waar ik ook met mijn ouders heel wat koala’s en papagaaien had gezien. We kwamen nu zelfs een koala tegen die over de weg aan het wandelen was! We hadden ook wat vogelzaad meegenomen, dus hebben we ook nog papagaaitjes op onze handen gehad.
We waren rond 8 uur terug in Melbourne en hebben toen nog snel even bij de Thai gegeten. We waren allemaal wel moe na zo’n dag!

Foto’s: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australie32Surf?authkey=Gv1sRgCP6f44Hl4IaDRw&feat=directlink

De volgende dag startte mijn laatste week in het lab. Dit betekende flink wat werk en stress. Maandag gaf ik een presentatie aan het lab over mijn bevindingen, ik heb nog tot woensdag echt in het lab gewerkt en donderdag was ik vooral druk met alles opruimen, dus veel tijd voor mijn verslag had ik niet. Ik heb het dan ook niet afgekregen, maar ik heb wel een groot deel af. Ook ’s avonds had ik het druk met etentjes, ik heb bijvoorbeeld nog bij mijn baas gegeten.

Donderdag was al mijn laatste dag, want vrijdag ging ik mijn laatste tripje in Australië maken! Samen met Lieke vloog ik naar Uluru. Uluru is die rode berg in het midden van de woestijn die je wel vaker op plaatjes van Australië tegen komt (ook wel Ayer’s rock) genoemd. Bij Uluru ligt een vliegveldje en ligt de 4e grootste stad van de Northern Territory, maar dit is eigenlijk alleen maar een groot resort met hotels en een paar winkeltjes… De Nothern Territory is gewoon helemaal niet zo dichtbevolkt… We waren vroeg vertrokken uit Melbourne, we vlogen via Sydney en kwamen dus rond 12 uur aan. We hebben in het resort eventjes geluncht en vliegnetjes gekocht. We hadden van anderen gehoord dat die echt nodig waren. Daarna werden we opgehaald door onze tour. We gingen een 2,5 daagse safari tour doen. We kwamen bij een groep van 14 man, waarvan nog 3 Nederlanders (ze zijn ook overal…). ’s Middags gingen we eerst naar het cultureel centrum van de locale aboriginal community. Daarna reden we naar Kata Tjuta (ook wel bekend als de Olgas). Hier hebben we een wandeling van een uur gedaan. Dit is de “korte” wandeling optie daar, maar dat was met deze hitte lang genoeg en we waren nu al blij met onze vliegennetjes!! Na deze wandeling reden we terug naar Uluru, waar het tijd was voor zonsondergang. Met nog een heleboel tours bekeken we de zonsondergang bij Uluru. En volgens onze gids was het nog “rustig”. Wel kregen we er een glaasje champagne bij, mooie ervaring. We waren de laatste tour die er vertrok, dus we hadden het uitzicht ook nog even voor onszelf. Hierna gingen we naar de camping locatie. Hier hebben we met de groep gebarbecued, een tijdje gekletst en daarna in een tent geslapen.
De volgende dag zijn we voor dag en dauw opgestaan (half 5), snel ontbeten, weer in de auto gestapt en naar Uluru gereden. Onze gids besloot om niet naar de “zonsopgang lokatie” te gaan, maar terug naar de “zonsondergang lokatie”, zodat de zon achter Uluru opkwam en een mooi silhouet gaf. Dit leverde heel wat mooie foto’s op (ik hoop dat het er niet te veel foto’s voor jullie zijn…). Daarna zijn we nog dichter naar Uluru gereden en de wandeling rond Uluru begonnen. We hebben dus elke hoek van Uluru goed kunnen bekijken. Er waren hier wel belachelijk veel vliegjes!! In 2 uur hebben we een kilometer of 8 gewandeld. En daarna hebben we nog een half uurtje gewandeld met de gids die toen uitleg en informatie gaf. We waren lekker vroeg begonnen, zodat het pas aan het einde van de tocht wat heet aan het worden was. Vervolgens hebben we geluncht op dezelfde camping waar we de nacht ervoor hadden geslapen. Na de lunch zijn de we auto ingestapt en zijn we naar King’s canyon gereden. Dit was wel een tocht van een paar uur. We kwamen daar aan bij een camping met een zwembad. Heerlijk afkoelen in het zwembad dus. We hadden het zelfs bijna koud! Daarna hebben we lekker gegeten. Na het eten zijn we van de camping weggegaan naar een andere camping die iets meer in de middle of nowhere was, speciaal voor de safari’s van onze tour. Er waren wel wat tentjes, maar wij hebben buiten geslapen in “swags” (een soort oprolbaar matras met een beschermlaag van tentstof). Dat was heel mooi! Prachtige sterrenlucht en het was lekker warm.
De volgende dag, zondag, moesten we weer om half 5 op (voor zonsopgang). We gingen nu namelijk een wandeling bij King’s canyon doen. Dit is een iets kortere wandeling dan bij Uluru, maar omdat er veel te zien valt deden we dit samen met de gids en wat rustiger aan, waardoor het zo’n 4 uur duurde. Het was ook af en toe een pittige wandeling, dus we zo vroeg mogelijk moesten beginnen om de hitte voor te blijven. Al tijdens de schemering begonnen we aan de klim het gebergte op. Na deze korte maar steile klim wandelde we rond de rand van de canyon. We stopte regelmatig voor uitleg en hebben ook de “Garden of Eden” bekeken. Onze gids hield ook van fotograferen, dus die wees de mooiste plekjes aan, ook voor leuke “springfoto’s”. Na deze wandeling hebben we lekker geluncht op dezelfde plek als ons diner van de vorige avond, helaas was nu het zwembad gesloten. Na de lunch zijn we doorgereden richting Alice Springs, dit maal via onverharde wegen, met zelfs wat gebruik van onze four-wheel drive auto. Onderweg hebben we nog wat wilde paarden (brumbies) en een eenzame ezel gezien. Helaas waren er weinig dieren te zien in deze tijd van het jaar. In deze tijd is het heet en droog, dus zitten alle dieren in de schaduw bij waterpoeltjes (ofzo) verstopt.
In Alice Springs hebben we heerlijk gedoucht. Eindelijk een koele douche, want in de outback hebben we wel ontdekt dat in de hitte van de woestijn ook het koude water warm wordt/blijft. Na de douche zijn we met nog 3 van de tour (2 Duitsers en een Japanner) uit eten geweest, maar omdat we wel moe waren na de tour hebben we het niet laat gemaakt.
Maandag ochtend hebben we ontbeten in Alice Springs en daarna het vliegtuig naar Melbourne gepakt. Nu konden we wel rechtstreeks vliegen, wat de reistijd minimaal halveerde.

Foto’s: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australie33Uluru?authkey=Gv1sRgCNmXkO7zxd3xcA&feat=directlink

Thuisgekomen heb ik snel wat was gedaan en ben ik wat spullen gaan uitzoeken, twee dagen later zou ik ten slotte naar Nederland vertrekken! ’s Avonds was mijn afscheidsetentje met mijn collega’s van het lab. We hebben gezellig bij de Mexicaan gegeten. Ik kreeg nog een kaartje, boek en koala knuffeltje cadeau.
Dinsdag ben ik de hele dag wezen inpakken. Het is nog best wel een gedoe om alle spullen van een half jaar in een tas te krijgen en te kiezen wat je niet mee neemt.
’s Avonds heb ik nog eenmaal met mijn vrienden gegeten. Eerst hebben we met z’n vijven tapas gegeten en later bij de borrel kwamen nog vier op langs voor mijn laatste Australisch biertje.

Woensdag vertrok ik echt. Ik heb gedag gezegd tegen mijn huisgenoten en om 1 uur vertrok ik naar de trein naar de bus naar het vliegveld. Op het vliegveld kwam ik Lars weer tegen. We vlogen dit keer namelijk samen terug. We zaten niet naast elkaar in het vliegtuig, maar het was toch wel gezellig op de tussenstops in Singapore en Londen (beide ongeveer 2 uur). Onderweg heb ik nog wat leuke films kunnen kijken (Slumdog Millionaire, Twilight, Wall-e) en ik heb nog een uur of 4-5 geslapen, best veel voor mijn doen in vliegtuigen.
Donderdag ochtend kwam ik in Nederland aan, waar mijn ouders en Peter om me stonden te wachten. Het was jammer om Australië vaarwel te zeggen, maar fijn om hun weer te zien!

De laatste foto’s: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australie34LaatsteDagen?authkey=Gv1sRgCKvb65K8o9DA-AE&feat=directlink

Bedankt allemaal voor alle reacties op mijn verhalen, de kaarten, brieven en de support toen ik in Australië was!

Liefs Rianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Voor mijn studie (farmacie) moet ik 6 maanden lang een onderzoeksstage doen. Dit doe ik in Melbourne in Australië.

Actief sinds 27 Aug. 2008
Verslag gelezen: 4368
Totaal aantal bezoekers 24734

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2008 - 05 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: