Cairns deel 1 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu Cairns deel 1 - Reisverslag uit Cairns, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu

Cairns deel 1

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

10 Januari 2009 | Australië, Cairns

Lieve allemaal!

Ik zal verder gaan waar ik was gebleven: Peter en ik gingen heeel vroeg naar het vliegveld. We moesten de sleutel van de auto door de (speciale) brievenbus gooien, want het autoverhuurbedrijf ging pas om 6 uur open…
In het vliegtuig hebben we eerst ons best gedaan om te slapen en daarna de Lonely Planet nog even bestudeert op het gebied van Cairns. Bij Cairns was het erg bewolkt en heeft het vliegtuig nog minstens een half uur rondjes gevlogen voordat we eigenlijk mochten landen. Op de landingsbaan lag dus ook een laag water tijdens de landing. Als ik het goed begreep is het vliegverkeer eventjes later ook tijdelijk gestaakt van/naar Cairns. Wij hadden dus geluk…
Maar ondanks dit slecht-weer begin waren we blij dat de koffer dit keer meteen uit het vliegtuig kwam en toen we op onze ophaal-service stonden te wachten stopte het al (bijna) met regenen.
In het hostel was tot onze verbazing onze kamer al klaar voor ons. Niet groot, maar precies goed, zelfs met een eigen koelkast! Nu konden we ons dus mooi even omkleden, want in Cairns was het toch echt wel een stuk warmen (iets van 35 graden) en vooral heel veel vochtiger (=zweteriger).
Lunchen deden we in het winkelcentrum wat op een steenworp afstand van ons hostel ligt en vooral een lekkere airco heeft, haha.
’s Middags wandelden we door het centrum van Cairns, onder andere langs de boulevard waar ook het lagoon van Cairns is. Bij Cairns kan je in deze tijd van het jaar niet de zee in vanwege een levensgevaarlijke kwal die in dit seizoen daar rondzwemt (box jelly fish), dus hebben ze een groot openbaar zout-water zwembad gemaakt op de boulevard: het Lagoon. Helaas hadden we nu heel stom niet onze zwemkleding aan/mee, terwijl we met dit plakkerige weer dolgraag er ingesprongen waren… Nu konden we dus alleen maar onze voetjes afkoelen.
Deze zondag de 28ste december was het precies een jaar geleden dat Peter en ik onze eerste echte date hadden, om dit te vieren had Peter als verrassing een luxe restaurant in een 5-sterren hotel gereserveerd! Hier hebben we heerlijk gegeten. Bizar genoeg was onze serveerster een Nederlandse stagiaire die stage liep in het hotel….

De volgende dag zouden onze 4 daagse duikcursus beginnen. De cursus begon met een ochtendje theorie, terwijl ondertussen iedereen omstebeurt de verplichte medische check moest doen.
Helaas helaas heeft Peter de medische check niet gehaald, zijn longcapaciteit was te laag, wat toch echt een deal-breaker is op het gebied van duiken. Erg balen dus, want nu mocht hij niet verder gaan met de cursus (en ik wilde natuurlijk niet zonder hem verder), dus vielen onze plannen een beetje in het water.
Na lang wachten kregen we uiteindelijk wel (bijna al het) geld terug en konden we toch regelen om 1 dagje mee het Great Barrier Reef (GBR) op te gaan, waarbij Peter zou gaan snorkelen en ik een introductie duik ging doen.
De rest van die dag hebben niet zo veel gedaan, behalve lekker zwemmen in het Lagoon (dit keer hadden we wel onze zwemkleding aan gedaan). En ’s avonds hebben we lekker goedkoop gegeten in een rasecht backpackers restaurant/pub (spareribs + drankje + dessert = 12 dollar = 6 euro, maar wel zonder bediening dan).

De volgende dag konden we door het omgooien van onze plannen naar een Aboriginal cultureel park “Tjapukai” (zo heten de Aboriginals in deze regio). Daar kregen we een strak programma toegewezen: eerst een Aboriginal dans voorstelling (hun dansen bestaan uit het uitbeelden van dieren en jachttechnieken), daarna een verhaal over didgeridoo blazen en over “kruiden” uit het regenwoud, vervolgens was er speerwerpen (dat heeft Peter ook gedaan) en daarna boemerang gooien (dat moest echt iedereen proberen, ik ben niet er niet zo goed in :S). Hierna was er nog een show over de creatie-verhalen (ontstaan van de wereld enzo) en een filmpje over de overgang van het oude Aboriginal leven naar hoe de Aboriginals er nu voor staan.

Woensdag 31 december was de dag dat we alsnog het GBR opgingen. We begonnen met snorkelen, erg gaaf uitzicht heb je dan, het GBR is erg mooi! En je zie al heel veel vissen bij het snorkelen! Ik begon al bijna te balen dat ik geen onderwater camera had genomen, toen ik terug moest naar de boot voor mijn introductie duik.
We gingen met een groepje van 3 + 1 instructeur voor het eerst duiken. We begonnen ongeveer 1 meter onder water waar we 3 oefeningen moesten doen: het wegblazen van water uit je masker, je mondstuk uitdoen in het water en daarna weer leegblazen en je mondstuk terugvinden. De oplossing voor de belangrijkste “kleine” problemen onder water dus. Ik moet zeggen, het is wel heel erg wennen om te ademen onder water. Ik moest zelfs eerst weer even naar boven toen om mezelf weer rustig te krijgen, daarna ging het gelukkig veel beter.
Ik geloof dat we uiteindelijk zo’n 12 meter diep zijn geweest. Ik heb eerst vooral aan de hand van de instructeur rondgezwommen, want het is toch vooral heel erg wennen. Er was ook een onderwater fotografe die iedereen op de foto zette: met een nemo, met een enorm rups-achtig beest, met een Australische vlag en met een kerstmuts! Ik heb twee van de foto’s gekocht, die komen nog online.
Ik had overigens niet echt een gevoel van tijd… ik geloof dat ik ergens tussen de 20 en 40 minuten onder water ben geweest.
Hierna was het tijd voor lunch en voeren we een stukje verder.
Ik had eigenlijk maar voor 1 introductie duik gekozen, maar ik kon nog een keer mee als ik dat wilde. Dus uiteindelijk heb ik dat toch maar gedaan. Dit maal was ik veel sneller gewent en had ik dus veel meer tijd om gewoon rond te kijken en de omgeving te bewonderen. Dit maal ook geen handje vast meer van de instructeur ;)
Hierna is de trip voorbij en varen we terug naar Cairns. Onderweg word het slechter weer (regen en flinke golven), maar gelukkig houd dit op tegen de tijd dat we in het hostel zijn.
We hadden eigenlijk gepland om oud&nieuw op de boot op het reef te vieren. Aangezien dit niet doorging moesten we een extra nacht in het hostel boeken, helaas waren de 2 persoonskamers bezet, maar gelukkig mochten we in een 1 persoons kamer met een extra matras erbij. Ook moesten we wat anders bedenken voor oudjaar avond en zijn we uiteindelijk weer bij een luxe restaurant gaan eten. Dit maal eentje met echt Australisch eten: heel lekker krokodil, kangaroo en emu.
Daarna zijn we naar de boulevard gelopen waar het vuurwerk was.
Het vreemde is dat je in Australië geen drank op straat mag hebben, nooit niet, geen uitzonderingen. Dus geen enkele vorm van champagne toen het 12 uur werd!
Na het vuurwerk zijn we dan ook terug gewandeld naar het hostel en hebben we onze eigen fles champagne geopend.

De volgende ochtend hadden we dan ook nog ons eigen champagne ontbijt (onder het motto: nu is het in Nederland oud&nieuw). En we konden al vroeg doorverhuizen naar onze volgende kamer (nu weer wel twee persoons).
Op 1 januari hebben we het lekker rustig aan gedaan. Gezwommen in het lagoon (onze Nieuwjaarsduik ;) ), boodschapjes gedaan en ’s avonds zelf gekookt in het hostel.
Deze dag brak onze deursleutel van de hostelkamer. Gelukkig was het die van onze hordeur, dus met een gaatje in het gaas (dat zat er al), mijn dunne/lange vingers en mijn inbrekers-talenten lukte het gelukkig wel weer om naar binnen te komen.

Hierna hadden we nog 3 drukke dagen in (de buurt van) Cairns. Maar daar zal ik jullie de volgende keer meer over vertellen. Ik ga zometeen eerst even bijkletsen met wat mensen in Melbourne.

Foto’s die behoren bij mijn vorige verhaaltje:
http://picasaweb.google.com/riannewind/Australi23MetPeterDeel1?authkey=SLTaEXndyPs&feat=directlink

Foto’s van dit verhaal: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australi24CairnsDeel1?authkey=V6lkZfPMJsQ&feat=directlink

Liefs Rianne

  • 10 Januari 2009 - 09:37

    Dieudonnée:

    Ik ben zoooo jaloers op je daar. Duiken is heerlijk. En dan met zulke prachtige dingen om te bekijken...! Maar ik benijd je niet voor de temperatuur. Veel te heet ;)
    Ik blijf het heel leuk vinden om al je avonturen te horen en om te weten wat daar nu allemaal te doen is.

  • 29 Januari 2009 - 22:43

    Martijn De Rouw:

    Hoi Rianne,
    leuk verhaal en mooie foto's!
    Veel plezier nog!
    Martijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Voor mijn studie (farmacie) moet ik 6 maanden lang een onderzoeksstage doen. Dit doe ik in Melbourne in Australië.

Actief sinds 27 Aug. 2008
Verslag gelezen: 369
Totaal aantal bezoekers 24746

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2008 - 05 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: