Yarra valley en Melbourne cup - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu Yarra valley en Melbourne cup - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu

Yarra valley en Melbourne cup

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

09 November 2008 | Australië, Melbourne

Hallo allemaal!

Het is al weer bijna 3 weken geleden dat ik hier iets had geschreven. En ik heb vernomen dat dat toch eigenlijk te lang is, sorry. Eerst had ik niet zo veel te schrijven, daarna had ik het weer te druk!

Het weekend van 25-26 oktober ben ik een weekendje naar de Yarra valley geweest. Dit is nationaal park en een wijngaarden gebied. Met een groepje van 5 Nederlanders gingen we daar heen. Inmiddels hebben we iemand gevonden die een bedrijfsauto heeft, dat is dus ideaal voor zulk soort tripjes (geen autohuur). Dus hebben we zaterdag ochtend verzameld en zijn we naar ons hotel in de Yarra valley gereden. Daar werden we opgehaald voor onze wijn-tour. Het was gebleken dat een privé wijntour juist de goedkoopste was. Dus werden we in een klein busje opgehaald en door Geoff persoonlijk naar alle wijngaarden gereden. Het wijnproeven was wel heel anders dat ik tot nu toe had meegemaakt in Frankrijk en Italië. Hier moest je gewoon achter de toonbank blijven staan, waar tussen de 6 en de 12 wijnflessen stonden. Je kreeg 1 glas, waar zo af en toe een nieuw laagje in werd geschonken. Het ging op deze manier best hard met de wijn, zelfs met de kleine laagjes. De eerste wijngaarden waren ook erg groot, maar de laatste waren kleiner, waardoor je hier toch een wat meer persoonlijke wijnproeverij kreeg, met ook meer uitleg. Bij de derde wijngaard kregen we een uitgebreide luxe lunch (met een glas wijn, gekozen uit 6 geproefde wijnen). Na vijf van deze wijnproeverijen kon natuurlijk niemand van ons meer rijden, gelukkig was onze chauffeur zo aardig om nog even met ons langs de supermarkt te rijden voor de nodige snacks, frisdrank en ontbijtspullen. Daarna konden we in ons hotel prima avondeten en een rustig/gezellig avondje houden op onze (6-persoons) kamer.
De volgende ochtend gingen we naar Haelesville sanctuary. Een dierentuin met alleen Australische dieren die zoveel mogelijk in een natuurlijke leefomgeving zijn geplaatst. Hier hebben we ons prima vermaakt (ik heb weer een beetje veel foto’s gemaakt). Er waren onder andere grote vogelkooien waar je door heen kon lopen en een vogelshow. De koala’s daarentegen waren een beetje een deceptie: er waren 3 koala’s die hoog in de boom zaten met hun kont naar ons toe… En aangezien koala’s 23 uur per dag niets doen was er geen kans op verbetering. Wel opvallend was dat de platypus (vogelbekdier) een stuk kleiner is dat ik verwachtte! Ik verwachtte een soort flinke otter, maar hij blijkt maar ongeveer de lengte van een eend te hebben. Verder is het een nachtdier, dus foto’s maken ging niet. Nadat we alle dieren hadden bekeken zijn we richting Mount Donna Buang gereden, waar een Rain forrest canopy-walk is. Deze bleek vlak over de grond te gaan, maar was toch erg mooi. Daarna zijn we nog naar het topje van de berg gereden, waar een uitkijktoren staat, zodat we mooi over de omgeving konden uitkijken. In de verte was zelfs Melbourne nog te zien! Hierna zijn we terug naar Melbourne gereden.
Foto’s: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australi14YarraValley?authkey=Ip8Xi9KuiFw#

De volgende maandag zijn we met een groep meiden naar de film gegaan: Burn after reading. Een erg maffe film, wel leuk. Typisch was dat op de rij voor ons ook een Nederlandse zat!
De rest van de week heb ik eigenlijk alleen maar stage gelopen.

De volgende zaterdag kon ik eindelijk een beetje uitslapen. Daarna ben ik naar de stad gegaan met Sanne. Eerst zijn we naar de grote Victoria Market geweest. Daarna naar de Fitzroy gardens. Dit is een mooi park waar onder andere “Cook’s cottage” staat. Dit is het huis van de ouders van kapitein James Cook, die als eerste voor de Britten Australië in kaart heeft gebracht. Dit huis is steen voor steen afgebroken, naar Melbourne verscheept en hier weer opgebouwd! Een beetje overdreven eigenlijk, maar wel leuk om kort te bezoeken. Daarna hebben we lekker in het park gepicknickt met spullen die we op de markt gekocht hadden.
Foto’s: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australi15CooksCottage?authkey=v2y6WbE4iHo#
Daarna zijn we naar Lieke gegaan. Die was namelijk jarig! Daar hebben we gezellig geborreld, maar helaas moesten we heel plotseling weg, omdat we er net op tijd achter kwamen dat de laatste trein naar het centrum over 10 minuten vertrok! (En iedereen moet eerst naar het centrum om daarna hun eigen richting op te gaan). In het centrum hadden we daarentegen nog wel even tijd voordat de laatste treinen vanuit het centrum vertrokken, dus toch nog maar weer even een drankje gedaan. Daarna heb ik me nog laten overhalen om uit te gaan. Dus ben ik met nog twee naar het Crown complex gegaan, waar we uiteindelijk in de pub zijn blijven hangen.

Dinsdag was ik vrij van mijn stage, het was namelijk Melbourne Cup day. De Melbourne cup is de belangrijkste paardenrace van het jaar en hier stopt heel Melbourne voor! (“the race which stops the nation”). Met een groep van 8 Hollanders hadden we besloten dat we dit toch ook maar eens moesten gaan bekijken. Maar naast een paardenrace is het ook een soort modeshow: het is traditie om mooi gekleed daar heen te gaan, dus mannen in pak, vrouwen in jurkjes met hoed/haarstukje. Dus hebben we ons in onze mooiste kleding gehesen, hebben de meiden een bloem in hun haar gedaan en gingen we naar de race toe. Dit kostte nog even, want daar ging iedereen toe. En met heel Melbourne in 1 trein past nou eenmaal niet.
Er waren zo’n 10 races die dag, maar aangezien die niet zo lang duren is het naast een “kijken en bekeken worden”-dag ook vooral een dag om lekker op het gras te picknicken en te kletsen. En daar zijn we wel goed in. ;)
Heel warm was het niet (voor de outfits van de vrouwen in ieder geval), maar het zonnetje had toch wel goed geschenen, dus achteraf bleek ik –ondanks de zonnebrandcrème- erg verbrand! Mijn neus is inmiddels al aan het vervellen.
Foto’s: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australi16MelbourneCup?authkey=iv_XzHDZwsY#

Donderdag ben ik alweer naar de film geweest, naar “The Women”. Dit maal als cadeautje van Sanne en mij nog voor Lieke’s verjaardag. De film draaide vrij vroeg, dus hebben we daarna het Crown complex bekeken, Lieke en Sanne hadden dat nog niet gezien. Het blijft verbazingwekkend hoe groot het is en hoeveel dingen er zijn: casino, nachtclubs, bioscoop, restaurants, luxe winkels, een foodcourt en een luxe hotel.

Vrijdag avond ging ik naar een Australisch feestje. Een collega gaf een “singstar”-feestje. Singstar is een spelletje waarbij je moet zingen: een soort karaoke, maar dan word je ook nog beoordeeld. Aangezien ik absoluut niet kan zingen was ik een beetje angstig, maar het bleek een erg leuk feestje. Die collega woont in een super mooi groot huis en er waren behoorlijk veel mensen. Met singstar had ik behoorlijk slechte scores, maar met tafelvoetbal hebben we (een Britse en ik) de Aussies lekker ingemaakt!!

Vandaag (zaterdag) zijn mijn ouders aangekomen in Melbourne!! Het duurde even voor ze door de douane heen kwamen, maar ze zijn goed aangekomen. Vandaag hebben we de stad bekeken. Ik heb mijn kamer laten zien en we zijn lekker in St Kilda wezen avondeten. Leuk om ze weer te zien en erg gezellig.
Mijn ouders hadden ook een tas met spullen en cadeautjes uit Nederland mee (iedereen heel erg bedankt!!). Erg leuk om te krijgen! Ik kan mijn kamer weer vol gaan hangen met alle kaartjes, een schilderij en een fotocollage. En ik heb ook weer wat te lezen en te snoepen. :)

Nu ga ik snel even slapen!

Liefs Rianne

• 08 November 2008 - 19:44

Whwind@hetnet.nl:

Fijn te horen dat je nog steeds uit gaat! Flauw van mij,bah! Fijn te horen dat je ouders goed zijn aangekomen.Heel veel plezier en liefs van Oma
    Je brief is om een of ander reden weer heel pieterig afgedrukt.zeg dat maar tegen je Pa

• 08 November 2008 - 20:29

Dieudonnée:

Leuk om weer over je nieuwe avonturen te lezen :D Gaaf dat je ouders langskomen!
    Ik zag laatst op Animal Planet nog een doc over koala's enzo. Ontzettend schattige beestjes. Via datzelfde kanaal kwam ik erachter dat vogelbekdieren giftig zijn 0.0 nooit geweten!
    Groetjes aan je ouders, en veel plezier! :D

• 08 November 2008 - 22:32

Marjolein:

Wat een gave foto's weer! Veel plezier met je ouders!

• 09 November 2008 - 12:44

Esther:

Hey Rianne,

Weer veel beleefd, zo te lezen. T klinkt allemaal weer erg goed! Wat kan je toch mooie foto's maken, ben ik jaloers op hoor :)

Heel veel plezier met je ouders!

xxx Es

• 09 November 2008 - 14:43

Manon:

Hola chica,

Wat een belevenissen weer!! Mooie foto's! Ben blij dat je onze cadeautjes gekregen hebt!! Peter, dank je wel nog.

Heel veel plezier met je ouders. Geniet ervan en doe ze maar de groetjes!!

XXX Manon

• 09 November 2008 - 15:59

Karen:

Klinkt goed allemaal!!! Vervelen komt duidelijk niet vaak voor!

• 20 November 2008 - 22:13

Esther:

Wanneer komt er een nieuw berichtje??? Ik ben benieuwd naar al je avonturen met je ouders en je hebt vast ook weer mooie foto's gemaakt;)

xxx