Tassie! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu Tassie! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu

Tassie!

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

30 September 2008 | Australië, Sydney

Lieve mensen,

Inmiddels is er alweer een maand voorbij! Ik merk al wel: voor mijn gevoel gaat de tijd steeds sneller!
Zeker als je leuke uitjes gaat doen ;)
Zoals afgelopen weekend: ik ben naar Tasmanië (volgens locale mensen: Tassie) geweest!!!
Met een groepje Hollandse stagiaires/studenten hadden we bedacht dat het leuk was om uitjes samen te doen. Vervolgens kwamen we erachter dat de tickets naar Tassie meteen dit weekend het goedkoopst waren! Vanwege de Footie (Aussie rulez football) finale van zaterdag waarschijnlijk…
Dus maandag hebben we met 6 personen meteen geboekt: vrijdag avond heen vliegen, een 8 persoonsbusje voor 2 dagen en zondag avond terugvliegen.

Een weekend is eigenlijk veel te kort voor Tassie, maar het was echt super leuk!
Vrijdag avond snel eten en daarna naar het vliegveld. Daar kwam ik natuurlijk als laatste aan… Mijn trein had een kwartier vertraging! (Het lijkt wel Nederland…) Vervolgens had het vliegtuig nog ruim vertraging, dus was ik toch te vroeg :P
In Hobart (hoofdstad Tassie en één-na-oudste stad van Aussie) kwamen we pas na 12en aan in onze 12 persoonskamer in het hostel. Gelukkig zaten er maar 2 andere personen in. Die lagen al in bed, dus misschien hebben we die wel wakker gemaakt, oeps. Gelukkig stopte de karaoke van de onder-/aangrenzende pub toen we net in bed gingen liggen.
De volgende ochtend hadden we de wekker vroeg gezet. Snel onze bus opgehaald en daarna naar de (beroemde)zaterdagse Salamanca Markt. Leuke markt, waar we nog een Hollandse koopman tegen kwamen. Hij woonde al 50 jaar op Tassie en begon ineens Nederlands terug te praten toen we het over een ketting hadden, haha! Hij wist nog te vertellen dat Tasmanië ruim 1,5 keer zo groot is als Nederland, maar minder dan 1 miljoen inwoners heeft!
Daarna gingen we naar het zuidelijkste puntje van Australië rijden. Eerst kwamen we op het zuidelijkste plekje waar je met de auto kan komen, daarna begonnen we aan de wandeling naar het echte zuidelijkste puntje. Dit zou een 4-urige wandel tocht zijn (heen en weer). Wij dachten: dat kunnen wij vast sneller. Maar al snel kwamen we mensen tegen die vertelde dat zij al 5 uur onder weg waren. Dat zag er niet goed uit. Het begin was namelijk redelijk pittig terrein, wat we op de terugweg echt niet in het donker zouden kunnen doen!
De wandeling was super mooi! Heel gevarieerd landschap. We hebben een tijd door een soort regenwoud gelopen en later kwamen we op een soort heide landschap of zelfs een soort Lion King landschap. Het was eigenlijk niet echt vast te leggen op een foto, vandaar dat ik erg veel foto’s heb gemaakt! :P
Het einde van de wandeling hebben we helaas niet gehaald. We zijn uiteindelijk terug gekeerd, omdat we bang waren dat het donker zou worden voordat we terug waren… Positief puntje hiervan is dat we op de terugweg een Wallaby tegen kwamen! Die zat ons gewoon aan te kijken vanuit het struikgewas.

Op de terugweg met de auto zagen we in de schemering ook nog regelmatig een kangaroo/wallaby wegspringen bij de weg vandaan. We zijn overigens best wel wat roadkill tegen gekomen. Op tassie zijn ook eigenlijk geen lantaarns, alleen in steden. Zelf hebben we geen roadkill gemaakt, wel bijna! En dat was gewoon overdag, een valk!!! Plots zagen we heel dichtbij een vleugel voor de voorruit! Gelukkig vloog hij snel genoeg omhoog en hebben we hem niet geraakt.

We wilden ’s nachts in Geeveston slapen. Maar dat bleek een klein dorpje (“grootste stad van zuid-oost Tasmanië”) te zijn waarvan de hostels of gesloten waren of te koop stonden… Kortom, we zijn doorgereden naar Hobart. Onderweg nog wel bij een uitgestorven restaurantje met hele aardige eigenaren super lekker gegeten.

Zondag zijn we de andere kant Hobart uitgereden richting Port Arthur. Onderweg zijn we bij een Tasmanian devil conservation park gestopt. Want alle tasmanian devils die we tot nu toe hadden gezien waren roadkill :( In het park kon je ook kangaroo’s/wallaby’s aaien, er was een voedering van de Tasmanian devils en een “free-flight” vogelshow (de enige van Tasmanië). In het park wisten de mensen te vertellen dat er een hele nare dodelijke ziekte rondgaat bij de Tasmanian devils, vandaar “conservation” park… Overigens houden Tasmanian devils ook van vlees van dieren die al dood zijn, waardoor ze vaak op roadkill afkomen, wat weer vaak resulteert in dat ze zelf roadkill worden… Bij de voedering konden we de Tasmanian devils horen eten, ze eten namelijk ook de boten op “crunch crunch”.
Hierna zijn we doorgereden naar Port Arthur. Dat is nu een toeristische attractie, maar vroeger was het een gevangenis complex voor de wat heftigere gevangenen. Daar hebben we een korte boottocht door de baai gedaan en een rondleiding. Mooie omgeving, maar een trieste/ indrukwekkende geschiedenis. Hier hebben ze voor het eerst geëxperimenteerd met nieuwe gevangenismethodes, bv het leren van een vak aan gevangen, maar ook zweepslagen of totale isolatie als straf. En experimenten gaan niet altijd goed in het begin…

We hebben ondervonden dat niet alleen Melbourne de stad van 4 seizoenen in 1 dag is, maar ook Tasmanië. Beide dagen hebben we heerlijke zonneschijn gehad, bewolkt/winderig en regen… Maar toch hebben we het niet echt koud gehad en is het een mooie reis geweest!

Ik heb erg veel foto’s gemaakt. Ik heb mijn best gedaan om de mooiste te selecteren:

Verder ben ik afgelopen week met twee collega’s naar de “Melbourne show” geweest. Dat is een jaarlijks evenement van enkele weken. Het is een flink festival terrein met een kermis, dierenshows, een van-alles-en-nog-wat beurs, een vuurwerk/laser show en “showbags”. Het laatste is zo’n beetje het belangrijkste voor de echte Melbourners, je kunt dan een plastic tasje kopen (in alle prijsklassen) en daar zit dan een mix van dingen in (vaak zooi). Voor kinderen natuurlijk geweldig. Ik heb een kleintje gekocht waar wat snoepjes in zitten. Je kunt overigens wel van te voren zien wat erin zit. Dus wat de lol van het uitpakken is snap ik niet helemaal, er zit geen verrassing in…?
Ook hier heb ik foto’s gemaakt: http://picasaweb.google.com/riannewind/Australi7MelbourneShow?authkey=er1kFXLSqKM#

Ik zal nu maar stoppen met schrijven. Ik hoop dat jullie het niet een te lang verhaal vinden deze week.

Liefs Rianne

• 30 September 2008 - 12:52

Peter:

Haha, je hebt nu dus ook australie gezien zoals australie bedoeld was, voor alle gevangenen van de common wealth.

Op de foto's is inderdaad wel goed te zien hoe veranderlijk het weer daar is. Op het ene moment stralend blauw en dan weer zo grijs alsof je in Schotland bent.

Nu maar weer goed aan de slag met je stage dan, je zou bijna vergeten dat het er ook nog bij hoort ;)

xxx

• 30 September 2008 - 12:54

Manon:

Wat een belevenis Tassie!! En wat een mooie foto's echt super!! Leuk dat je ons vestje aan hebt, haha. Wat grappig dat ze Tassie een Salamanca markt hebben, hihi. De foto's van de "Melbourne show" doen me aan Leids ontzet denken (dit is toch komend weekend). Heb je het toch een beetje kunnen mee maken.

Heel veel plezier nog en bovenal genieten!!

Veel liefs, Manon

• 30 September 2008 - 14:19

Marjolein:

Je lange verhaaltjes en vele foto's zijn juist leuk hoor :)

• 30 September 2008 - 15:43

Karen:

Wat een leuke foto's!! En lekker blijven reizen, geniet van elke minuut dat je daar bent!!

• 30 September 2008 - 15:43

Tante Diely:

Ik, Karen, geef al je berichtjes ook aan tante Diely en die leest ze met veel plezier!!

• 30 September 2008 - 20:23

Dieudonnée:

Hey meid! Dus DAT deed je in Tasmanie XD Ziet er gaaf uit :D Net uit een docu.
    Je beleeft daar wel van alles zeg! Heb je ook nog wel eens rust? XD

• 01 Oktober 2008 - 11:56

Papa:

De Tasmanian devils lijken me geen gezellige beestjes!

• 02 Oktober 2008 - 11:24

Laurien:

Hi rian!
    thanks voor je berichtje! ik ben blij dat je het naar je zin hebt daar, je verhalen klinken iig heel goed! hier in afrika is het tot zo ver ook allemaal goed, best wel heel erg wennen nog, maar het is pas de eerste week.. We zijn nu bezig met onze weekend uitjes te plannen :D ook belangrijk! heel veel plezier en succes daar! en we'll keep in touch!
    xx laurien

• 05 Oktober 2008 - 17:38

Ellen Buijs:

Hoi Rianne!
    Leuk je zo te volgen! En de foto's zijn prachtig, hoor! Echt niet teveel.
    Melbourne ziet er prachtig uit.
    Heel veel plezier nog!
    Groetjes uit Almere.