Australian Open en verjaardag - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu Australian Open en verjaardag - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu

Australian Open en verjaardag

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

19 Februari 2009 | Australië, Melbourne

Lieve allemaal,

De tijd vliegt echt om!!! Over twee weken zit ik al in het vliegtuig naar huis!!
En of ik dat nou echt graag wil? Dat wisselt om het uur…. Het ene moment wil ik graag hier blijven, lekker weer, leuke dingen doen, leuke reisjes doen…. Het andere moment wil ik heel graag dat ik nu al thuis was! Bij mijn vrienden, familie en Peter natuurlijk. Verder ben ik dus ook bijna klaar met mijn stage en moet ik hard schrijven aan mijn thesis, terwijl ik ondertussen nog steeds in het lab aan het werken, dus: stress!
Kortom: af en toe is het wel een emotionele achtbaan… Maar momenteel gaat het wel goed hoor :)

Waar was ik gebleven…. Het was 4 dagen boven de 40 graden geweest, echt té heet! Op zaterdag (31 jan) was het (max) 30 graden, heerlijk koel dus, haha. Nee echt, dat was een stuk prettiger!
Overdag had ik die zaterdag voor de variatie niet zo veel gedaan. ’s Avonds was een huisfeestje van een vriendin (thema: negentiger jaren) en daar werd ik gebeld door een Nederlandse jongen. Hij was net in Melbourne en had een berichtje van mij van 4 maanden geleden online gevonden en leek het wel leuk om wat met Nederlanders af te spreken! Dus die heb ik maar meteen uitgenodigd! Het was een zeer geslaagd feestje (op de muggen in de tuin na….).
’s Nachts ben ik bij Lieke blijven slapen (dan konden we een taxi delen) en de volgende ochtend wilden we een aboriginal-tour doen door de botanische tuinen. Maar toen we om half 10 belden voor een bevestiging bleek hij niet door te gaan (vanwege de hitte van de afgelopen dagen), dus waren we voor niets zo vroeg op gestaan na een lange nacht… In plaats daarvan zijn we dan wel aan het begin van de middag in het centrum gaan picknicken met z’n drieën (ook nog Ruud erbij). Er bleek vanalles te doen in de stad, dus hebben we gepicknickt met live muziek. Daarna zijn we naar wat vieringen van Chinees Nieuwjaar geweest. Dat was eigenlijk een week eerder, maar toen was het ook Australia Day, dus werd het nog eventjes dunnetje over gedaan. Er waren onder andere draakjes (ter grote van 2 mensen) die door de straat dansten, bij elke winkel/restaurant was een offer aan de draak en 1 of 2 “strengen” van duizendklappers. Nou, en die zijn luid als je dichtbij staat! Deed pijn aan mijn oren. De draken gaan de hele dag door, maar wij waren het lawaai na een half uurtje wel een beetje zat. Vervolgens zijn we (via wat knappe straatartiesten) naar het Federation Square gegaan. Hier is een groot tv-scherm en werd de Australian open uitgezonden. Om 4 uur zou de dubbel-finale zijn, maar na een tijdje wachten bleek die toch niet uitgezonden te worden daar! Lieke en ik zijn uiteindelijk maar gaan dineren bij de Thai en daarna terug gegaan naar het Federation square voor de mannen finale. Het was nog niet begonnen, maar het begon al aardig druk te worden op het plein! Lieke en ik hadden snel een goed plekje geregeld, want daarna werd het nog veel drukker. We hadden met nog 2 dutchies afgesproken, maar uiteindelijk zaten we er 8 man! Het was wel spannend, tussen Federer en Nadal! Helaas moest ik net voor het einde toch echt mijn laatste trein naar huis pakken!

Vervolgens zijn er een paar gewone werkdagen. Op vrijdag (6 februari) is het alweer bijna mijn verjaardag en krijg ik op werk taart. Ja, hier deel je niet uit op je verjaardag maar krijg je juist taart van je afdeling! (Een week ervoor had ik dus ook de taart voor een andere collega moeten meenemen). ’s Avonds ging ik met 3 vrienden naar St Kilda (suburb aan het strand), daar was namelijk de hele week het “St Kilda festival”. We gingen naar een cabaretvoorstelling, haalden een ijsje bij de lekkerste ijswinkel en daarna nog even naar een kroeg om even te dansen. Ik nam wel de laatste tram terug naar huis, dus zou redelijk op tijd thuis zijn. Maar ik moest ook nog overstappen op de trein en de laatste trein was een uur vertraagd!! *zucht*

Zaterdag (7 feb) is het 47 graden!!! Ik had ’s nachts niet zo goed geslapen, omdat ik even buikpijn had gehad. Dus overdag heb ik eerst vooral op bed gelegen, eerst omdat ik heel moe was en daarna omdat ik niet wilde bewegen vanwege de hitte… Mijn kamer was nog net aan kouder dan buiten, hoewel misschien maar 2 graden. Het voordeel van binnen zitten was dat het niet waaide. Buiten waaide het vreselijk hard en was het alsof er een hete föhn op elk deel van je lichaam gericht stond! Aan het einde van de middag kwam gelukkig de “cool change”, dat hield die dag in dat de temperatuur 10 graden in 10 minuten zakte!!!! Het was nog steeds warm, maar ik ben zelden zo blij geweest met wat verkoeling! (echt waar: http://www.earthsci.unimelb.edu.au/~awatkins/WWW/TEMP_IMAGES.dir/melbtemp.070209.gif)
Vervolgens ging ik naar de stad voor mijn verjaardagsetentje! Samen met Rene, die de volgende dag Melbourne ging verlaten, had ik een etentje geregeld (vaarwel/verjaardag dus). En daarna zijn we wezen stappen. Om 12 uur hebben alle Hollanders in het Nederlands uit volle borst in de kroeg “lang zal je leven” gezongen. Dat was wel mooi om mee te maken in het buitenland.

Zondag 8 februari was het nog maar 20 graden. Na de hitte ervoor dus wat koud, maar toch was het mijn warmste verjaardag ooit! Waarschijnlijk onnodig om te vermelden, maar uiteraard heb ik eerst goed uitgeslapen. Vervolgens ben ik weer naar St Kilda gegaan. Dit was de laatste en grootste/uitgebreidste dag van het St Kilda festival. Dus hebben we naast het strand lekker muziek zitten luisteren. Nog een ijsje gehaald en ’s avonds bij de lekkerste mexicaan van Melbourne gegeten.

Maandags had ik om mijn stage eindelijk eens wat mooie resultaten met mooie plaatjes :D Dus dat was weer fijn.
Verder is het dit jaar de 200ste geboorte dag van Darwin en 150 jaar na zijn boek “origin of species”. En op maandag avond waren in het kader daarvan een paar interessante presentaties, waar wij met een paar van werk als echte wetenschappers natuurlijk heen gingen. Dit was best wel interessant! Het enige nadeel was dat het van 6 tot 9 duurden en aan het einde had ik wel heel erg honger! Maar we waren met mijn baas en gingen dus eten (met zijn drieën) bij een redelijk luxe restaurant, op de rekening van het werk! Ideaal. En vervolgens werd ik nog thuis gebracht ook.

Vervolgens was het een paar dagen rustig. Het is dan ongeveer 18 graden en na zo’n tijd 30 a 40 graden word ik tegen woensdag zelfs een beetje ziek! Maar gelukkig hielp het om die nacht vroeg naar bed te gaan.

Zoals jullie waarschijnlijk in Nederland ook hebben begrepen waren de zaterdag die ik hier beschreef de ergste bosbranden ooit in deze omgeving. Het was de heetste dag van deze eeuw en de wind was bizar hard (en heet). Het is “normaal” dat er wat bosbranden zijn in deze omgeving (sommige planten hebben het zelfs nodig om normaal te groeien hier!), maar door deze omstandigheden verplaatste het vuur zich met 120 km/uur (!!!) en kwam dus onverwacht en zonder waarschuwing door vele dorpjes heen. Er zijn minstens 200 mensen omgekomen. Feitelijk heb ik er zelf relatief weinig van gemerkt, behalve dat er de laatste dagen wat rook boven de stad hangt. Verder zijn er wel overal acties om geld en spullen in te zamelen voor de slachtoffers (ongeveer net zoveel acties als in Nederland na de tsunami!).

Ik heb eigenlijk nog wel meer te vertellen, maar het is alweer tijd om te gaan slapen.

Nog wat fototjes:
http://picasaweb.google.com/riannewind/Australie30?authkey=eQBrmMgCnTk&feat=directlink

Liefs Rianne

  • 18 Februari 2009 - 12:22

    Yvonne:

    Ik ben blij dat je over 2 weken weer naar nederland komt. Ik mis je wel een kleim beetje..:-)

    Ik ben jarloers op het warme weer daar, maar hier begint de zomer ook langzaam weer te komen!

    Succes met je thesis en je stage nog even!!!!

    Kus

  • 18 Februari 2009 - 12:23

    Peter:

    Fijn dat je verjaardag toch nog goed gevierd is en dat je nog een paar onverwachte maar zeer welkome kadootjes hebt gehad! (de onderzoeksresultaten, conferentie en diner ;-) )

    Tot gauw!
    xxx

  • 18 Februari 2009 - 12:26

    Esther:

    Jeej t eerste berichtje deze keer! Wat een verhalen weer zeg, ik blijf t leuk vinden om je avonturen te lezen. Die warme wind en hitte moet echt bizar zijn! En dan die temperatuursverschillen ook raar lijkt me. Ik ben blij dat je weer bijna terug komt! We hebben je gemist hier in Utreg! Heel veel plezier nog in je laatste weekjes en tot snel!

    xxx Es

  • 18 Februari 2009 - 12:27

    Esther:

    Shit, Ik d8 echt dat ik de 1e was, zijn er mensen tegelijk met mij:(

  • 18 Februari 2009 - 12:50

    Sanne:

    Hé Rianne,

    Hier eens een berichtje van mij.. Heb net met veel plezier je verhaal gelezen.. Mis jou en Lieke wel hoor en vind het soms best gek om te lezen dat jullie avonturen daar zonder mij ook gewoon doorgaan.. ;-)
    Wat schiet het al op he?!
    Hoop je heel snel te zien als je weer in NL bent!

    Suc6 en plezier nog! En zoveel mogelijk GENIETEN!

    Tot Snel!
    XxSan

  • 18 Februari 2009 - 16:04

    Dieudonnée:

    Jeetje, wat warm! Ik zou het niet hebben overleefd XD
    Wat schattig die foto van die school zeg!!
    Ik maakte me best wel druk over de bosbranden, maarja, als je midden in de stad zit, heb je er gelukkig niet zo last van :)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Voor mijn studie (farmacie) moet ik 6 maanden lang een onderzoeksstage doen. Dit doe ik in Melbourne in Australië.

Actief sinds 27 Aug. 2008
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 24733

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2008 - 05 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: