Happy Australia Day - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu Happy Australia Day - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Rianne - WaarBenJij.nu

Happy Australia Day

Door: Rianne

Blijf op de hoogte en volg Rianne

05 Februari 2009 | Australië, Melbourne

Lieve allemaal,

Het is inmiddels al weer een paar weken verder.
Voor de mensen die hebben gehoord over een hittegolf in Melbourne: dat klopt, dat was vorige week even echt niet leuk meer, maar het is nu weer over. En voor de mensen die hebben gehoord over bosbranden bij Melbourne: Melbourne is erg groot en voor mij is dat ongeveer een afstand waarmee je vanuit Nederland bijna halverwege Duitsland bent… Dus: no worries!

Ik zal een paar weken terug beginnen met het weekend van zaterdag 17 januari. Die dag ben ik met dolfijnen wezen zwemmen!!! Ik had met Koen, Rene en Ruud afgesproken. We zijn met de auto naar Sorrento gereden, dat is ongeveer het einde van Melbourne aan het puntje van de baai (2 uur rijden). Daar kregen we wetsuits, snorkel en flippers. Dan de boot op en eerst even rond varen totdat de dolfijnen gevonden waren (het waren dus wilde dolfijnen, btw). Vervolgens werden er 2 touwen achter de boot gehangen en een tijdje gemanoeuvreerd tot de boot op de juiste manier bij de dolfijnen was (die bleven natuurlijk niet rustig op ons wachten). Vervolgens op commando het water in springen en zo snel mogelijk naar beneden kijken met je snorkel. Je kon ze best goed onder de boot zien! En ik kon ze zelfs horen als ik mijn oren in het water had! Helaas kon het niet heel lang, want dan zwommen de dolfijnen weer weg… Maar van boven op de boot kon ik ook nog leuk foto’s maken. Daarna zijn we ook naar een zeehonden kolonie geweest. Die hebben een soort vlonder midden in de baai waar ze overdag liggen te slapen of rondjes om heen zwemmen (ze jagen ’s nachts), dus daar konden we rustiger een tijdje bij rondzwemmen. Daarna was de tour al weer voorbij en moesten we weer 2 uur terug naar huis rijden. Na even thuis douchen zijn we nog uit eten gegaan in China-town en wezen stappen.
Zondags heb ik heel lekker uit geslapen en daarna heel cultureel verantwoordelijk naar het immigratie museum geweest. Dat was heel interessant. Heel Australië bestaat ten slotte uit immigranten…

Foto’s: http://picasaweb.google.com.au/riannewind/Australi27Dolfijnen?authkey=T92FpXCS2mE&feat=directlink

Woensdags 21 januari ging ik ’s avonds naar de Australian Open. Dit was in de eerste week van de Australian open, dan zijn er nog veel wedstrijden buiten het centre court en dan kan je voor slechts 10 euro een kaartje kopen voor een avond met toegang tot alle wedstrijden, behalve die in het centre court. Dat was erg leuk er hangt een hele goede sfeer. Helaas geen écht bekende mensen gezien, de zusjes Williams waren net uitgespeeld toen ik aan kwam. Overigens kon je er ook poffertjes krijgen… Die kom ik steeds vaker tegen in Australië…

Foto’s: http://picasaweb.google.com.au/riannewind/Australie28AustralianOpen?authkey=EmkmjljiTjo&feat=directlink

Zaterdag 24 januari moest ik alweer heel vroeg op (4 uur). Ik ging namelijk naar Canberra! Samen met Lieke vloog ik daarheen, en Sanne kwam daar ook heen met de bus vanuit Sydney (zij heeft eerst in Melbourne stage gelopen en daarna nog een korte stage in Sydney gedaan). Een mini-reünie dus alvast!
Ik was met mijn ouders al in Canberra geweest, maar wel maar voor alleen 1 nacht en 1 rondje in de auto. Dus deze reünie leek me toch wel een goede reden om er nog een keer heen te gaan. Zelfs ondanks dat Canberra, door eigenlijk iedereen, als de meest saaie stad van Australië wordt aangeduid. Hier wonen namelijk alleen parlementariërs die in de weekenden ook nog weer terug gaan naar de stad waar ze vandaan komen. Canberra is pas in de jaren 20-30 van de 20ste eeuw “gemaakt”, als compromis tussen Sydney en Melbourne, die allebei hoofdstad van Australië wilden worden.
Onze eerste indruk in Canberra was dat het openbaar vervoer slecht is: bij het vliegveld zouden we een ruim uur moeten wachten op de eerste bus richting de stad(trams of treinen bestaan er zelfs niet), dat werd dus een taxi. Nadat Sanne ook was aangekomen en we onze spullen in het hostel hadden achtergelaten hebben we de beide parlementshuizen bekeken. Ja, de stad bestaat nog geen 100 jaar, maar toch was het alweer nodig om een modern parlementsgebouw neer te zetten een paar honderd meter bij de oude vandaan. In de nieuwe kregen we een toer van een uur en het oude is nu een flink museum wat we helemaal hebben bekeken. Hierna gingen we naar het Nationale museum van Australië. Hier hadden we helaas nog maar een uur voor sluitingstijd, maar in dit uur kregen we wel een heel interessante toer in een sectie van het museum met oude Aboriginal voorwerpen. ’s Avonds zijn we heel lekker uit eten geweest. Als toetje hadden we (alle drie) chocolade cake en het was echt veel te veel. Dus hebben we gevraagd of we het mee konden nemen, en ja hoor, ze hadden wel nog wat take-away bakjes voor ons! Mooi toetje voor de picknick van de volgende dag dus. Helaas helaas bleek de cake de volgende dag gestolen te zijn uit de koelkast van het hostel! :( Erg treurig…
De volgende dag (zondag) zijn we eerst naar het nationale oorlogsmonument geweest. Hierbij zat ook een interessant museum, maar dat was eigenlijk gewoon te groot. Dus op het einde zijn we er een beetje erg snel door heengegaan, omdat we de oorlog wel een beetje zat raakten. Vervolgens gingen we in het centrum wat eten en daarna terug naar het Nationale museum, waar we de vorige dag ook al waren geweest (het was toch gratis en op zaterdag hadden we maar 1 deeltje gezien). Helaas faalde het openbaar vervoer weer een beetje. Op zaterdag hadden we geluk gehad met de bussen, maar nu was de bus iedere keer nét weg waardoor we bijna een uur zouden moeten wachten. Dus dat was heel wat lopen (Canberra is erg ruim opgezet) en we waren weer best wel laat bij het Nationale museum, maar we hebben de rest wel redelijk goed kunnen zien. Hierna zijn we terug gegaan naar het hostel en hebben we onze picknickspullen opgehaald.
Want: op maandag 26 januari was het Australia Day (nationale feestdag waarop gevierd word dat de eerste Britse vlag in Australië in de grond werd gestoken) en dat betekend dat op zondagavond in de hoofdstad (Canberra dus) het feest al los gaat! Er was dus tussen de beide parlementshuizen in (is een groot uitgestrekt grasveld) een podium neer gezet en aan de zijkanten wat eettentjes. En aangezien Aussies van picknicken houden zat iedereen daar in groepjes te picknicken. Om niet te veel op te vallen hadden ook wij Australische vlaggetjes, zowel echte als op onze wangen getekend! We hebben leuke muziek gehoord, allemaal echte Australiërs dus ik weet niet of jullie die muziek ook kennen, oa Lovers Electric, Jessica Mauboy en Natalie Bassingthwaighte.
Maandag ochtend waren we dus nog steeds in Canberra, vanwege Australia Day hadden we alle drie natuurlijk vrij. ’s Ochtends gingen we meteen naar het park, daar was een gratis Aussie ontbijt. Vervolgens was er de officiële ceremonie. Die bestaat uit wat militair vertoon, een aantal speeches, het uitreiken van het Australisch burgerschap aan nieuwe Australiërs en het hijsen van de vlag. Allemaal op tv natuurlijk, wij stonden recht onder de camera dus zullen helaas niet gefilmd zijn… ;) Hierbij hebben we Kevin Rudd (premier van Australië ) en de gouverneur-generaal (die voert de taken van de koningin uit in Australië ) gezien! Hierbij kreeg ik nog bijna een zonnesteek van het in de zon staan, dus daarna ben ik maar een petje wezen kopen. De rest van de dag stond in het teken van onder de bomen picknicken, of op picknick kleden zitten, tijdens het luisteren naar (muziek)optredens. Tegen een uur of 4 moesten we wel daar weg. Lieke en ik moesten namelijk onze vlucht terug naar Melbourne halen. Toen moesten we dus voorgoed afscheid nemen van Sanne in Australië. De volgende mogelijkheid om elkaar te zien is in Nederland pas weer. De vlucht van Canberra naar Melbourne is gelukkig lekker kort. Lieke en ik hebben in het centrum avond gegeten en zijn daarna naar de Australia Day viering van Melbourne gegaan: eerst wat optredens op Federation Square en daarna vuurwerk. Het vuurwerk was best gaaf, het werd namelijk in meerdere plekken rond het centrum afgestoken, dus je kon meerdere kanten opkijken. En dan werd het ook nog vlakbij vanaf het dak van het hoogste gebouw afgestoken!
Om het weekend af te sluiten hebben we nog met wat vrienden geborreld in een cafeetje.

Foto’s: http://picasaweb.google.com.au/riannewind/Australie29CanberraEnAustaliaDay?authkey=tLQDCMlAZC0&feat=directlink

Hierna was het weer 4 dagen werken en tijdens deze 4 dagen was het heet! Ongelofelijk heet! Vier dagen boven de 40 graden en ’s nachts werd het niet onder de 25 graden. Dan is het gewoon eigenlijk niet leuk meer… Ik heb thuis namelijk geen airco, zelfs geen eens een ventilator! Op werk is wel airco, dus dat was overdag erg fijn! Ik heb op donderdag zelfs ernstig overwogen om op werk te gaan slapen, maar uiteindelijk kon ik de laatste trein die kant op niet meer halen… Op donderdag had ik na werk wel het enige verstandige mogelijke gedaan: naar het winkelcentrum gaan :P Op donderdag is er koopavond en daar is airco, dus daar heb ik toen zo lang mogelijk rondgehangen. Thuis was het vooral een kwestie van niet te veel bewegen en bevroren flesjes water uit de vriezer gebruiken.
Weet je wat ook vervelend is aan zo’n langdurige hitte? Alles is door en door warm. Ik ging lekker douchen, lekker een beetje koel. Vervolgens ging in me afdrogen en dan is de handdoek dus gewoon heet, alsof hij net uit de hete droger komt. En hetzelfde geval met je nachtkleding en je beddengoed. Dan heeft die lekkere koele douche dus al geen zin meer… Op een gegeven moment ben ik maar mijn bed gaan voor-verkoelen met bevroren flesjes water.
Het is nu weer lekker tussen de 20 en 30 graden, maar het schijnt zaterdag wel weer 43 graden te worden.

  • 05 Februari 2009 - 11:25

    Dieudonnée:

    Jemig.. Dat was een lange. En ik ben heeeel jaloers op je. Wilde dolfijnen @.@ En dan nog bij ze in het water zijn ook! Wat gaaf zeg!! :D
    Ik hoop voor je op koeler weer. Wel lekker, maar wel koeler. Dan kan je vast weer een beetje wennen aan het weer hier ;)

  • 05 Februari 2009 - 11:25

    Dieudonnée:

    Een uur geleden? Wth.. Volgens mij klopt er iets niet met dit ding XD

  • 05 Februari 2009 - 11:28

    Bettine:

    Thanks Rianne, zo'n leuk 'vakantieverhaaltje'had ik net even nodig tussen het schrijven van mn paper door ;)
    je hebt t wel zwaar hè met die hitte :P
    geniet van je laatste weekjes!! kus!

  • 05 Februari 2009 - 12:37

    Manon:

    Wat een leuk verhaal weer!! Jeetje joh wat maak je toch veel mee. Super leuke foto's ook!

    Heel veel plezier en geniet er nog maar even van!!!

    Kus, Manon

  • 05 Februari 2009 - 13:06

    Mama:

    Wat een mooie foto's van de dofijnen! Die hadden wij samen met jou toch ook moeten zien vanaf de veerboot.... Gelukkig kon jij nog een keer gaan.

  • 05 Februari 2009 - 14:47

    Peter:

    Zo, dat was wel weer een hele tekst om te lezen! Maar wel heel leuk, nu had ik ook toch nog een aantal dingen niet eerder gezien.

    Hadden jullie in het Hostel wel netjes je naam op de chocolate cake verpakkingen gezet? Anders dan snap ik wel waarom ie weg is :P

    Je had gelijk trouwens, die Australische muziek kennen we hier niet ;-)

    en 43 graden op je verjaardag... das wel een erg warm kadootje in ieder geval.

    XXX

  • 05 Februari 2009 - 16:30

    Karen:

    Nou je had een mooi petje gekocht hoor!!

    Wel heel herkenbaar de foto's van Canberra, daar heb ik er ook een heel aantal van! Het is nog niet veel veranderd!

  • 05 Februari 2009 - 18:26

    Oma Willy:

    Hoi.Ik heb met je meegeleefd toen het zo heet was.
    Dat kun je zien in mijn brief.Als je die tenminste hebt ontvangen.
    Liefs Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Rianne

Voor mijn studie (farmacie) moet ik 6 maanden lang een onderzoeksstage doen. Dit doe ik in Melbourne in Australië.

Actief sinds 27 Aug. 2008
Verslag gelezen: 455
Totaal aantal bezoekers 24741

Voorgaande reizen:

26 Augustus 2008 - 05 Maart 2009

Mijn eerste reis

Landen bezocht: